Thursday, July 16, 2020


Teks :Eryna Taylor



[ Kš™„š™Žš˜¼š™ƒ š˜½š™€š™‰š˜¼š™] 5 Cabaran š•„š”¼ā„•š•š”øā„š•€š•‹ Bagi Pemula.





Benda ni sering terjadi pada sesiapa sahaja yang mula nak belajar menjahit. Jom tengok apa cabaran itu, ini berdasarkan pengalaman sendiri, saya kongsikan.

šŸ·) š—§š—®š—øš˜‚š˜ š—»š—®š—ø š—“š˜‚š—»š—® š—ŗš—²š˜€š—¶š—» š—¹š—®š—·š˜‚/ š—ŗš—²š˜€š—¶š—» š—·š—®š—µš—¶š˜ š—¶š—»š—±š˜‚š˜€š˜š—暝—¶..

- Jika anda baru nak menjahit biasanya guru jahitan akan syorkan anda guna mesin goyang dulu, kemudian baru beralih ke mesin laju, kat sini pepandailah adjust kaki untuk control laju mesin industri tu ya, kalau tekan sikit guna kaki, ia tak laju mana pun, kelebihan kat sini, jika guna mesin jahit Industri, kita boleh siapkan berapa puluh pasang tempahan pakaian  dengan cepat, selain tu, jika fabrik tebal  lulus je jika lalu bawah tapak mesin mesin jahit ni. Situasi ni depends gak pada saiz jarum.


šŸø) š—§š—®š—øš˜‚š˜ š—šš˜‚š—»š—® š— š—²š˜€š—¶š—» š—š—®š—µš—¶š˜ š—§š—²š—½š—¶

- Dulu saya pun pernah alami situasi ni, semua harapkan Guru jahitan saya Acik Anis buat, tapi dia encourage kena pegang dan buat sendiri, masih ingat lagi kain pertama yang saya jahit tepi pakaian ibu saya sendiri, hasilnya , awesome walaupun jahit tepi tu ada bahagian yang tak kena. lepas sepasang baju tu, saya jadik seronok sangat setiap kali jahit tepi,tak susah manapun , cuma perasaan kita saja sebelum bermula.

šŸ¹) š—§š—®š—ø š—¬š—®š—øš—¶š—» š—”š—®š—ø š——š—暝—®š˜„ š—£š—¼š—¹š—®,

Pola penting sebelum menggunting kain, cabaran yang paling kuat sekali bila nak hasilkan pola seluar melayu, kurung moden, dan pola pakaian berfesyen yang lain, namun kita kena konsisten berlatih, fahamkan dan selalu draw pola tersebut hingga mahir, semuanya perlukan masa.

šŸŗ) š—§š—®š—øš˜‚š˜ š—”š—®š—ø š—šš˜‚š—»š˜š—¶š—»š—“ š—žš—®š—¶š—»./š˜€š—®š—¹š—®š—µ š—½š—¼š˜š—¼š—»š—“ š—øš—®š—¶š—».

-Ni bagi sesetengah orang la,ada yang berani walaupun baru first time gunting kain, ada yang tak yakin pada kebolehan diri, apa pun kita kena buat sampai mahir, Bila Dah mahir rasa takut tu akan hilang. Salah potong kain tu biasa, kadang-kadang lupa basi,dan bayak lagi insiden yang jadi, .

šŸ»)š—š—®š—µš—¶š˜š—®š—» š˜š—®š—ø š—°š—®š—»š˜š—¶š—ø

-Dah namanya newbie, jangan bandingkan dengan hasil jahitan otai, otai buat laju, kemas dan cantik, kita ni terkial-kial nak siapkan jahitan satu  baju, senget sana sikit, jahitan double, baki tetasan tak kemas, mata jahitan senget, dan tak reti matikan jahitan pun selalu terjadi.

Ada 1001 cabaran lagi bagi anda nak bermula menjahit.Apa pun jangan lah putus asa jika jahitan kita yang pertama tak seindah dan secantik otai, teruskan, buat sampai jadi, buat sampai pandai, yang penting MINDSET kena jaga untuk jayakan sesuatu

Cerita pasal mindset ni ada dihuraikan panjang lebar oleh satu panduan, yang mana kita kena jaga sangat untuk sustain & maintain dalam bisnes jahitan ni,

Nak tahu lebih lanjut.?

TEKAN SINI


Moga bermanfaat

#erynataylor
#pakarrepairdanjahitpakaian

No comments:

Post a Comment

Cara jahit plaket kurta kanak - kanak