Wednesday, November 2, 2016

Hujan.. rahmat yang Esa.

Teks : Arina Hussin

Hujan rahmat turun lagi.. sejak pertengahan bulan oktober lalu, mungkin dah nak tiba musim tengkujuh , tapi yang lebat dan lama adalah petang ni. Nasib baik tadi aku sempat pulang dari kerja ke rumah walaupun dah terkena hujan renyai. Seperti biasa petang rabu aku akan singgah di pasar malam kg bintang, membeli makanan jajaan seperti burger, ayam goreng dan apam balik. Ibuku sangat gemar akan apam balik, aku pula sangat menggemari burger, dan seperti biasa ayam goreng untuk kikay dan adik- adiknya.Sebulan lepas ibu kikay beranak lagi, kali ni empat ekor, tiga jantan dan satu betina, dan yang paling aku suka adalah si kecik, kucing comel warna hitam . Fizikalnya yang sangat kecil berbanding kakak dan abangnya yang lain, matanya besar dan bulat, badannya kecil, mungkin sebab inilah ku panggilnya si kecik. Di sangat comel dan cepat belajar setiap arahanku berikan.

Pulang ke rumah tepat pukul 6 petang, ku bersihkan diri akibat terkena hujan renyai kemudian barulah aku makan ayam goreng bersama kikay dan adik -adiknya.Sangat berselera mereka makan, terutama si kecik..memang dari semalam aku dah janji dengan si kecik nk belikan dia ayam goreng..sesudah makan, kecik kekenyangan dan tidur di kotak rumahnya. Ku panggil kotak itu sebagai penthouse cik kecik. :) walaupun dia tidur bersama ibu dan adik beradiknya yang lain.

Aku bahagia bersama kikay dan adik beradiknya, hilang segala stress dan duka apabila aku bersama mereka, dan hari ni juga aku menyiapkan tugasan kain duyung dan jubah wanita, kain duyung  agak  banyak ku terima tempahan, ia simple dan berstail. Ia  oleh digayakan bersama kurung moden, kebaya dan blaus, ia boleh dijahit zip sisi kanan, kiri atau ditengah bergantung kepada citarasa si pemakai, aku sendiri suka apabila jahit kain duyung menggunakan lycra, terus sarung tanpa letak zip dan cantik apabila dipadankan dengan blaus dan kebaya.

Ok cukup untuk coretan hari ini. Next entri, aku akan kongsikan cara lukis pola dan jahit kain duyung dan jubah wanita. Sehingga  berjumpa lagi. Sekian

No comments:

Post a Comment

Cara jahit plaket kurta kanak - kanak