Thursday, October 27, 2016

Cara ukur kain susun tepi kiri

Teks : Arina Hussin

Foto :


Entri hari ni berkaitan cara ukur kain susun tepi kiri. Ia sama saja dengan susun tepi kanan namun yang membezakan cuma cara meletak zip. Bahagian ukur kain susun terbahagi kepada 3 iaitu.

a) pinggang ( ukur keliling pinggang dengan talitape) 
b ) punggung ( ukur keliling punggung kemudian bahagi 2)
c ) labuh kain ( ukur dari pinggang turun  hingga kebuku lali kaki) 

* sila rujuk gambar di atas.

Ukuran menjadi mudah jika ikut kain contoh. Kain susun tepi kiri atau kanan biasanya dipadankan dengan baju kurung tradisional . Ia menjadi pakaian formal untuk wanita yang berkerjaya, di samping ia merupakan pakaian kebangsaan. Ia sentiasa mendapat tempahan yang tinggi terutama menjelang musim perayaan dan pada majlis keraian , acara rasmi dan majlis - majlis lain. 

Kain susun tepi juga dipadankan dengan uniform sekolah. Dari sinilah sebenarnya pelajar dilatih untuk memakai pakaian formal hingga ke alam pekerjaan. Ia selesa, longgar , simple dan berstail. Kain susun kelihatan  kemas apabila tempat susun di jahit untuk memudahkan ia digosok dan ia menambahkan lagi kekemasan si pemakai.

Cukup untuk entri kali ini, entri akan datang saya akan kongsi kan pola kain susun , cara menggunting dan cara menjahit.

Sekian , moga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment

Cara jahit plaket kurta kanak - kanak